Yleinen

Johtaminen ja johtajuus liittyvät johtajissa yhteen, mutta eivät silti ole yksi yhteen

Tällä kertaa Hallinnon tutkija yrittää tuoda yhteen sellaista mitä ihmiset ovat turhaan toisistaan erottaneet.

Kotimaisessa kirjallisuudessa, opinnäytteissä ja vaikkapa lukuisilla nettisivuilla elää kiusallisen sitkeästi ajatus, että organisaatioissa johtaminen (management) olisi asioiden johtamista ja johtajuus (leadership) ihmisten johtamista. Se ei ole järkevä erottelu. Kaikki johtaminen on lopulta ihmisten johtamista, sillä ilman ihmisiä organisaatioissa ei tapahdu mitään. Organisaatio muodostuu ihmisistä, mutta on toki monella tapaa enemmän kuin vain sen muodostavat ihmiset. Organisaatio ilman ihmisiä olisi kuitenkin tyhjä.

Se mitä varten ihmiset organisaatioissa ovat, liittyy asioihin, joita varten organisaatio on olemassa ja kuinka se on järjestäytynyt organisaatioksi. Johtajuudella ei siksi ole organisaatioissa oikeastaan mitään merkitystä ilman kytkentää johonkin asiaan (tuotteeseen, prosessiin, rahoitukseen, tulokseen, työtehtävään jne).

Usein asioiden ja ihmisten johtamisen erottamiseen liittyy myös näkyvä tai piilevä oletus, että ”liiderit” ja ”managerit” olisivat organisaatiossa erikseen. Tämä erottelu johtaa helposti joutavanpäiväiseen viisasteluun tyyliin ”managerit tekevät asiat oikein, liiderit tekevät oikeita asioita”. Johtamisen tai johtajuuden tutkimus ei siitä juuri edisty. Pikemminkin tulee lähinnä ”kustua reviiriä” jollakin joka on jo harhautunut asian ytimestä. Erottelun sijaan onkin hedelmällisempää nähdä johtaminen ja johtajuus kolikon kahtena puolena, jotka liittyvät kaikissa johtajissa yhteen, mutta eivät silti ole yksi yhteen.

Johtaminen on pohjimmiltaan organisatorinen funktio, jonka toteuttavat organisaation eri tasoilla johtajat vuorovaikutuksessa työntekijöidensä kanssa. Vaikka mielenkiintoisia itseohjautuvuuskokeiluja raportoidaan sieltä ja täältä, peruskuvio on toistaiseksi kohtuullisen murtumaton. Johtajan määrittää tässä pohjimmiltaan työ, jota hän tekee organisaation hyväksi. Johtamisessa realisoituva vuorovaikutus työntekijöiden kanssa – asymmetrinen, hierarkkinen ja monella tavalla niin mutkikas ja herkkä – on tässä olennaisessa asemassa. Siihen suhteeseen palauttaisin myös johtajuuden.

Mitäpä jos ajatellaan niin, että johtajuus on resurssi, jonka varassa johtaminen käy päinsä? Kun sen tekee hyvin, johtajuus luultavasti lisääntyy. Tämä ei ole kuitenkaan varmaa, sillä oikeasti johtajuuden muodostuminen ja hyödyntäminen johtamisessa on aika mutkikas kysymys, jota tarkastellessa pitää ottaa aikamoinen liuta asiaan mahdollisesti vaikuttavia tekijöitä huomioon.

Esa Hyyryläinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Esa Hyyryläinen

Esa Hyyryläinen - Hallinnon tutkija

Hallintotieteen professori julkisjohtamisen oppiaineessa. Kiinnostunut kutakuinkin kaikesta hallintoon ja johtamiseen liittyvästä.