Yleinen

”Lopussa kaikki lainaavat Gary Linekeriä”

Kello on 01.50. Tavallisesti se on aika, jolloin syvä uni eristää minut ympäröivästä maailmasta. Mutta ei tänään. Tänään se on aika, jolloin keitän pannullisen kahvia, heittäydyn sohvan nurkkaan, avaan television ja ryhdyn tviittaamaan. On kesä 2014 ja käynnissä ovat jalkapallon MM-kisat Brasiliassa. Kuka siinä muka ehtii nukkua?

 

 

Jalkapallon MM-lopputurnaukset ovat maailman seuratuimpia mediatapahtumia, joita tänä päivänä kulutetaan paitsi television myös erilaisten sosiaalisen median kanavien kautta. Kielitieteellisessä väitöstutkimuksessani olen kiinnostunut sosiaalisen television ilmiöstä, jossa sosiaalisen median käyttö yhdistetään perinteiseen televisionkatsomisprosessiin. Tviittaamalla jalkapallo-ottelun aikana yleisöllä on siten mahdollisuus pyristellä irti passiivisen sohvaperunan stereotypiasta esimerkiksi ilmaisemalla faniuttaan tai osoittamalla asiantuntijuuttaan tviitissään.

blogi1.JPG

Suuret mediatapahtumat koetaan usein tietynlaisina rituaalisina arjen poikkeustiloina, joissa tunne koko maailman läsnäolosta velvoittaa myös penkkiurheilua normaalisti karttavan osallistumaan maailmanlaajuiseen jalkapallon mediafestivaaliin. Neljän viikon aikana eletään intensiivisesti fiestan rytmissä, vaikka se tarkoittaisi yöunista luopumista.

Mediaspektaakkelit kiinnittyvät aina vahvasti tunteisiin. Jalkapallon MM-kisoissa ilo, suru, kunnia ja häpeä ovat historiallisesti ja kulttuurisesti median välityksellä rakentuneita tunteita, joihin yleisö haluaa ottaa osaa. Televisio on välittänyt kotisohville noita suuria tunteita jo vuosikymmeniä, mutta vasta mediateknologioiden kehittymisen myötä yleisölle on tarjottu mahdollisuus ilmaista omia affektiivisia kytköksiään katsomaansa ottelutapahtumaan.

blogi4.JPG

Sosiaalinen televisio tutkimuskohteena tarjoaa mahdollisuuden tarkastella jalkapallon MM-kisoja televisiotuotannon ja yleisön välisenä neuvotteluna merkitysten ja tulkintojen tuottamisesta. Jalkapalloon liittyvät teemat, kuten fanius ja kansallisuus, rakentuvat siten perinteisen (televisio) ja uuden (Twitter) median välisessä monimuotoisessa vuorovaikutuksessa. Kierrättämällä vuodesta (ja mediasta) toiseen samoja globaaleja tai kansallisia kuvastoja, tarinoita, stereotypioita ja sitaatteja yhtäältä rakennetaan kuvaa MM-kisoista globaalina juhlana ja universaalien tunteiden näyttämönä, ja toisaalta vahvistetaan tai muokataan suomalaista kansallista identiteettiä.

blogi3.JPG

Kello on 06.00. Tavallisesti se on aika, jolloin herään virkeänä uuteen työpäivään. Tänään se on aika, jolloin herään uuteen työpäivään. Väkisin ja väsyneenä. Ottelusta puolet meni torkkuen, mutta ehdin onneksi vääntää nokkelan tviitin Gary Linekerin kuuluisasta sitaatista jalkapallopelin yksinkertaisuudesta. Niin on tehnyt näköjään myös vähintään sata muuta suomalaista.

Elina Salomaa, apurahatutkija, nykysuomi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Verkkotoimitus

Verkkotoimitus - Väitöskuiskaaja